V pondělí proběhlo ve Lhotě u Trutnova setkání provozovatelů a podporovatelů Trutnov Trails s odpůrci Trailů. Cílem bylo napravit komunikační chyby a najít společnou řeč v řešení problémů, které v malé obci vznikají jednak díky velkému množství cyklistů, z nichž někteří jsou neukáznění a ne zrovna ohleduplní, ale také díky části obyvatel obce, jejichž jediným "argumentem" na vše je, že tam Traily prostě nechtějí. Odpůrci hledají jakoukoliv záminku, jak je z obce dostat pryč.
FOTOGALERIE - Informační setkání k projektu Trutnov Trails
Toto setkání vzbudilo velký zájem nejen u cyklistů a místních obyvatel, ale také zástupců města a médií. Lhota je vesnice, ale zároveň i městská část Trutnova - stejně, jako ve Dvoře Králové Zboží, či Žireč.
V současné době se nějaký rozumný kompromis jeví bohužel jako takřka neřešitelný. Panu Janu Rejlovi (zakladatel a první budovatel Trutnov Trails) byla stokrát dokola vyčítána špatná komunikace na počátku jeho, pro mnohé směšného, pachtění se po lese s hráběmi a lopatou.
Ano může být. Jako u všeho nového, neznámého, si dost dobře umím představit, jak by taková komunikace na počátku vypadala. Asi stejně marně, jako když se začala objevovat první auta a podobní diskutéři chtěli, aby před nimi chodil někdo s praporkem, nebo když formani brojili proti železnici. Chápu, že pan Rejl šel raději do lesa makat na svém snu. Makal, protože věděl, že jezdit v lese na kole je stejně krásné, nebo ještě lepší, než chodit pěšky. Věděl dřív, než my všichni ostatní, že to bude bavit další desítky, stovky a tisíce lidí. Věděl to, protože to znal ze světa, z míst, kde na to přišli už před mnoha lety a kde mají traily už dlouholetou tradici a mnoho nadšených uživatelů
Trutnov Trails (TT) jsou prostě tady! To je fakt, se kterým se místní obyvatelé budou muset dříve, či později smířit. Už proto, že vedení Trutnova pochopilo, že pro Trutnov jako celek jsou TT obrovskou příležitostí, jak zatraktivnit sportování obyvatel a jak přilákat do regionu turisty doslova z celého světa a statečně se rozhodlo TT podporovat a pomáhat jeho rozvoji.
A TT ale musí dělat maximum pro to, aby eliminovalo alespoň část problémů místních lidí, protože všechny eliminovat prostě nelze. Tomu, kdo nikdy na kole nejezdil není možné vysvětlit, jak je to nádherné. Kdo na kole neumí, ten neuvěří, že i na kole lze zastavit doslova na pětníku. Že pneumatika kola poháněná směšnou lidskou silou nikdy neponičí ani promile toho, co terénní motorky, či lesní technika - a zvláště ne na k tomu určených zpevněných cestách, které si cyklisté vlastníma rukama vybudovali. Ani 100 studií, že TT nijak neškodí životnímu prostředí, nepřesvědčí zaryté "ochránce", kteří by nejraději do lesa zakázali přístup všem lidem.
Co se dá ale vyřešit, to jsou faktické problémy, které velký zájem o TT přináší. Prozatím tragické možnosti parkování, kdy cyklisté parkují všude po obci a mnohdy blokují vjezdy na pozemky obyvatel. Mělo by jít zařídit, aby cyklisté při vjezdu z kopců do obce nejezdili jako blázni, ale aby ctili možnosti úzkých uliček obce a neohrožovali její obyvatele. Lze vyřešit zázemí s občerstvením a další věci. Určitě to vše lze vyřešit někde dál od obce, ale aby to třeba časem obec nemrzelo stejně, jako mrzí Dvoráky, že mají nádraží 3km od města.
Jako v jiných turisticky zajímavých lokalitách snad i zde časem lidé pochopí, že než s TT bojovat, tak je lepší nabídnout pokoj, patro, či celou chalupu k ubytování cyklistů, nebo u silnice postavit malé občerstvení. Trutnov Trails je financováno z dotací a z příspěvků cyklistů. Jistě by šlo nastavit, aby z každého příspěvku, či dotace šla část financí přímo do obce, pro potřeby jejich obyvatel, aby z toho měli užitek skutečně všichni obyvatelé. Když ale Lhota cyklisty vyžene na druhou stranu kopce, tak traily v lese zůstanou, ale obec z toho nebude mít vůbec nic.
19.11.2024 - Do 22. listopadu 2024 je hlášena výluka na trati v úseku Hradec Králové hl. n. - Jaroměř, kde je zavedena náhradní autobusová doprava. Autobus nahrazující rychlík směr Hradec Králové vyjíždí již ze Dvora Králové.