Vyhledej
Jaroměřsko > Doprava

Nákladní Boeing 747 skutečně vypouštěl palivo nad Podkrkonoším

Redakce / 17.08.2023
Boeing 747 se musel brzy po startu z letiště v saském Lipsku vrátit kvůli prasklému oknu. Letoun společnosti Atlas Air měl v pondělí namířeno do Tokia. Před návratem na letiště Lipsko/Halle však musel vypustit 110 tun leteckého paliva.

FOTOGALERIE - Nákladní Boeing 747 skutečně vypouštěl palivo nad Podkrkonoším


Informaci o pozorování nezvykle nízko letícího velkého letadla s tmavými stopami za křídly nad Dvorem Králové jsem poslal i na řízení letového provozu a dnes mi volal tiskový mluvčí Richard Klíma a potvrdil, že letadlo skutečně vypustilo většinu paliva nad Českou republikou a vypouštění probíhalo postupně již od otáčky u Brna a probíhalo po celou dobu letu do Lipska. 

V úvahu připadalo ještě spotřebování paliva kroužením nad letištěm, ale při velkém množství by to trvalo příliš dlouho a s ohledem na závadu bylo zvoleno řešení palivo postupně vypustit. 

Richard Klíma mi sdělil, že redaktor ČTK se jej včera špatně zeptal na vypouštění v úterý, kdy se nic takového nestalo. Zmiňovaná situace však nastala již v pondělí. Dnes k tomu prý vydá doplňující tiskovou zprávu. 

Takzvaný „fuel dumping“, tedy upouštění paliva za letu, je povolen jen v nouzových situacích. Večerní přistání v Lipsku bylo naštěstí bezproblémové, řekl podle Bildu mluvčí letiště Uwe Schuhart. Dopady vypuštění paliva na lidi a životní prostředí hodnotí německý Spolkový úřad pro životní prostředí (UBA) jako nikoli kritické, uvedl Bild.

Podle Klímy platí velmi přísná pravidla pro to, kde mohou letadla za letu vypouštět palivo. „Jsou velmi omezená místa, kde se to smí,“ uvedl. Podle Letecké informační příručky ŘLP je vypouštění paliva v českém vzdušném prostoru možné provádět pouze na základě povolení příslušného stanoviště Řízení letového provozu, přičemž letadlo musí být ve výšce minimálně 1850 metrů. „Ve všech případech musí být příslušnému stanovišti Řízení letového provozu oznámen začátek, konec a důvod vypouštění paliva,“ stojí v příručce.

Vypouštěné palivo klesá k zemi rychlostí 150 metrů za minutu a tak řízení letového provozu udržuje letadlo vypouštějícího palivo od ostatních letadel v odstupu. Kapičky paliva se změní v aerosol, který rozfoukává vítr. 

Jan Holan

V textu jsou použity věty z původního článku na Idnes zde a také z podrobnějšího článku o vypouštění paliva na webu czechairliners zde
ilustrační foto: Pixabay

 
Vaše komentáře

Přečteno 4760x